De meest toegepaste meting is de RT60 galmmeting, die hier beschreven wordt.
Deze meting passen wij toe bij zakelijke metingen en in woonhuizen. Voor advies bij audio en Home Cinema gebruiken wij naast de RT60 galmmeting andere meetcriteria.
De akoestiek galmmeting voeren wij via de genormeerde RT60 methode. Hierdoor kunnen wij de meetresultaten gebruiken in de berekening wat er aan akoestische materialen nodig is om een bepaald doel te bereiken.
Via dezelfde RT60 norm is voor ieder type kamer de advieswaarde vastgesteld: dus hoe de akoestiek eigenlijk zou moeten zijn.
Als we, na het meten, de meetresultaten vergelijken met de advieswaarde kunnen we de gemeten ruimte beoordelen en verder adviseren over wat er eventueel nodig is om akoestiek te verbeteren.
De meting zelf
Tijdens de meting wordt middels een alarmpistool een geluidsimpuls gegenereerd om de galm te kunnen meten.
Waarom heet het RT60
Met speciaal ontwikkelde software en een gekalibreerde meetmicrofoon, meten we hoe lang het duurt tot het geluid in de kamer uitgestorven is. Wij meten hoe lang het duurt tot het geluid 60 dB zwakker klinkt dan de oorspronkelijke pistoolschot. Vandaar de naam RT60.
Het afschieten van het alarmpistool en de eigenlijke meting duurt 3 minuten. Gedurende die tijd dienen de eventueel aanwezigen even de ruimte te verlaten. Tevens wordt de meting nauwkeuriger wanneer het in de te meten ruimte relatief stil is (normale geluiden zijn geen probleem, wel een probleem zijn verbouwingsgeluiden zoals boren, schuren, hameren e.d.).
Galmtijd op meerdere toonhoogten meten geeft informatie over de toonbalans
In principe volstaat het meten van deze RT60 tijd bij één, gemiddelde, toonhoogte. Vaak wordt daar 1000 Hz voor gebruikt, omdat deze frequentie (toonhoogte) ongeveer het gemiddelde is van de frequenties die bij spraak voorkomen.
Wij meten de RT60 tijd echter niet over één, maar altijd over meerdere toonhoogten: van lage tot hoge tonen, via de 1/1 en ⅓ octaafbanden. Over hoeveel octaafbanden er wordt gemeten, bepalen wij afhankelijk van de te meten ruimte.
Het belang van het meten van de toonbalans
Onze meetmethode resulteert in 6, 8 of soms 24 RT60 galmtijden, bij de diverse frequenties. Hiermee krijgen we veel meer informatie over de akoestiek in de kamer.
Niet alleen het galmniveau, maar ook de verdeling daarvan bij hoge-, midden- en lagere tonen wordt dan duidelijk. Juist de verschillen bij de diverse frequenties geven een bepaald klankkarakter aan een kamer.
Bijna alle kamers laten duidelijke verschillen zien in de hoeveelheid tijd die het kost voor alle toonhoogten om uitgestorven te zijn. Gemiddeld genomen duurt het langer voor lage tonen om uit te sterven, dan hoge tonen.
Effecten van een slechte toonbalans
Bijvoorbeeld in een kamer waarbij de lage tonen veel langer in de kamer verblijven dan de hoge tonen zal het vermoeiend luisteren zijn en de spraakverstaanbaarheid slecht zijn. De hoge tonen zijn immers snel uitgedoofd, precies diegenen die van belang zijn voor goede verstaanbaarheid. Dit treedt soms op in kamers met een interieur met harde materialen en alleen dunne absorberende materialen zoals een dunne vloerbedekking, gordijnen of een eenvoudig systeemplafond.
Met de meetresultaten van onze uitgebreide akoestische meting adviseren wij in zo’n geval akoestische producten die extra goed de lagere frequenties dempen (absorberen). Het resultaat is niet alleen minder nagalm, maar ook een veel gelijkmatiger akoestiek met een veel prettiger klankkarakter.
Deze informatie en akoestische verbetering zou je volledig missen, als er alleen bij 1 of een klein aantal frequenties gemeten zou worden.
Wat doen wij met de meetresultaten
Met de meetgegevens RT60 galmtijden, bij meerdere toonhoogten, kunnen wij exact berekenen welke akoestische producten optimaal zijn om de akoestiek te verbeteren. Dit zodat de verbeterde ruimte, naast het juiste galmniveau ook de optimale toonbalans heeft. Ideaal voor rust, prima spraakverstaanbaarheid en goede muziekweergave.